Firmy związane ze sportem mają wyjątkową przewagę oraz ułatwienie: fanów, którzy kierują się pasją. Email marketing natomiast to jedna z najprostszych oraz najtańszych metod kontaktu z nimi. Jak osiągnąć najlepsze wyniki, zmaksymalizować ROI?

Klucz do sukcesu to sprawienie, by Twoi fani zaangażowali się i oczekiwali wiadomości od Twojej marki.

Jest to o tyle łatwe, że fani napędzani pasją uwielbiają newsy związane ze swoimi ulubionymi drużynami, możliwościami treningu czy najnowszymi gadżetami.

Sportowy email marketing może być o wiele ciekawszy, jeśli zastosujemy kilka prostych trików.

Co wysyłać?

Maniacy sportu chcą wiedzieć wszystko na temat ulubionej dyscypliny. Ważne obwieszczenia, podsumowania wydarzeń, porady, zapowiedzi eventów, informacje o sprzęcie oraz oferty specjalne.

Ważne informacje

Niezależnie od tego, czy jest to otwarcie klubu w nowej lokalizacji, zbliżający się mecz czy start kolekcji koszulek klubowych z bieżącego sezonu: taka informacja zawsze znajdzie uznanie wśród odbiorców.

To bardzo ważne: nie zanudzaj swoich odbiorców. Jeśli po raz dziesiąty wyślesz informację na temat “oszałamiającej” promocji, która oszałamia niestety tylko Ciebie, musisz liczyć się z konsekwencjami. W najlepszym wypadku Twoja wiadomość nie zostanie otwarta, a wyląduje prosto w koszu. W najgorszym: odbiorca wypisze się z Twojej listy mailingowej.

Promocje związane z wydarzeniami

Wiadomości transakcyjne

Czasy, gdy sucha informacja o zmianie statusu zamówienia w sklepie internetowym była szczytem dobrych praktyk dawno minęły. Dziś nie wystarczy poinformować sucho o fakcie odnotowania wpłaty czy wysyłce towaru.

Wiadomość wysyłana klientowi, który dokonał zakupu to unikalny moment do nawiązania z nim kontaktu. Jest tak dlatego, że emaile transakcyjne mają bardzo wysokie współczynniki otwarć: są one wręcz wyczekiwane. Dodatkowo klient, który dokonał zakupu to nasz najlepszy klient: wiemy o nim w tym momencie bardzo wiele: skąd przyszedł, co kupił, jaka jest jego LTV. Oraz pamiętajmy: jest to osoba, której już nie musimy przekonywać do zakupu!

Warto skorzystać z możliwości jakie dają emaile transakcyjne: pokażmy, kim jesteśmy, zbudujmy relację, podziękujmy i zaproponujmy coś od siebie: e-booka w prezencie lub dostęp do wybranych treści specjalnie przygotowanych na taką okazję.

Dodatkowo pamiętajmy o możliwościach na cross-selling czy upselling!

Automatyzacja wiadomości email

Automatyczne sekwencje wiadomości to świetne narzędzie które może sprawić, że Twoja relacja z odbiorcą będzie długotrwała. Pozwalają wysłać odpowiedni komunikat we właściwym czasie.

Sekwencje powitalne czyli onboarding klienta to świetna metoda na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia. Dystrybucja kilku gratisów jakim będą poradniki czy e-booki na temat treningu kilku różnych sportów to dodatkowo wyjątkowa metoda na sprawdzenie preferencji naszych klientów.

Tworząc sekwencję powitalną budujemy całą podróż klienta poprzez nasz ekosystem: sklep on-line, SocialMedia czy programy lojalnościowe.

Jeśli mamy program lojalnościowy – wiadomość z bonem to również świetne miejsce by budować relacje z odbiorcą, zapraszać go do innych kanałów komunikacji oraz sugerować, co może z takim bonem zrobić.

Wiadomości urodzinowe – mimo, iż to dość oczywiste, warto skorzystać z okazji i przypomnieć się naszym odbiorcom w dniu ich urodzin.

Kampanie reaktywacyjne: możemy prowadzić je automatycznie lub ad hoc. Na pewno w Twojej bazie znajdą się kontakty, które z jakiegoś powodu przestały reagować na komunikację. Warto fakt ten wyłapywać i przy pomocy odpowiednich zachęt spowodować, by znów wrócili do grona lojalnych odbiorców.

Wartościowy content w wiadomościach email

Dodatkowo aby motywować odbiorców do regularnego otwierania Twoich wiadomości – warto co jakiś czas (niekoniecznie regularny, element zaskoczenia również może być skuteczny) dostarczyć im wartościową treść. Zaskocz ich prezentem: e-bookiem, krótkim poradnikiem czy sportowym materiałem wideo nagranym specjalnie dla nich.

Warto również jako zasadę przyjąć, iż Twoje newslettery oprócz ofert sprzedażowych regularnie zawierają sportowy kontent pisany specjalnie na potrzeby email marketingu.

Segmentacja klientów

Zbudowałeś już bazę odbiorców, masz – Twoim zdaniem – fantastyczny produkt. Ale! Zanim wyślesz cokolwiek najpierw musisz odpowiedzieć na jedno najważniejsze pytanie:

Czego oczekują Twoi klienci?

Ale ja chcę poinformować jak najwięcej osób o mojej ofercie! Przecież ja lepiej wiem, co jest moim klientom potrzebne! A jeśli poinformuję dużą grupę, to na pewno zainteresowanie będzie większe!

Takie myślenie jest błędne. Oferta wysłana osobom niezainteresowanym będzie potraktowana przez nich jak SPAM. Nie osiągniesz korzyści sprzedażowych, a jednocześnie:

  • zniechęcisz część swych odbiorców niepotrzebną komunikacją
  • wydasz zupełnie niepotrzebnie pieniądze na dotarcie do osób niezainteresowanych

Oczywiście, każdy marketer chciałby, aby o jego ofercie wiedzieli wszyscy. W email marketingu jednak często mniej znaczy lepiej. Mniejsza, dobrze wyselekcjonowana grupa sprawdzi się zdecydowanie lepiej, niż duża, ale o zróżnicowanych zainteresowaniach.

Zasada pareto

Wiele badań pokazuje, że zasada Pareto sprawdza się również w email marketingu. 20% odbiorców odpowiada za 80% Twoich przychodów.

Zwróć szczególną uwagę na tych odbiorców, którzy są Twoimi regularnymi odbiorcami. Nagródź ich, zadbaj o nich w wyjątkowy sposób lub daj im znać, że o nich pamiętasz!

Nie możesz zapominać oczywiście o tych, z którymi relacje są chłodniejsze. Prowadź kampanie reaktywacyjne, buduj relacje, edukuj, oswajaj z Twoją marką.

Pamiętaj również o tym, że wysyłka newslettera to świetna okazja na recykling kontentu!